Bakun DAM - Kedaifan Penduduk didedahkan


Saksikan Video mengenai kedaifan yang dirasakan penduduk di Belaga setelah pembinaan DAM di Bakun. Bukan niat untuk memburuk kan kerajaan. Tapi itulah hakikat sebenar yang mereka alami.

Bagi orang Dayak. Tanah adalah segalanya, Tanah adalah kehidupan dan Tanah adalah tempat untuk mencari rezeki demi menyara keluarga dan membesarkan anak-anak. Jika tanah itu sudah ditenggelami harus bagaimana lagi??

Sebelum ini mereka dijanjikan bulan dan bintang namun itu hanya tinggal janji. Bak kata seorang ibu yang ditemu ramah dalam video tersebut " Cakap memang senang, mau tunaikan itu susah". Bedasarkan dari apa yang kita saksikan rata-rata penduduk tidak dibayar setimpal dengan kemusnahan yang mereka alami. Malah menyedihkan lagi ada yang tidak dibayar satu sen (merujuk kata Ketua kampung Ukit).

Yang paling menyentuh perasaan saya adalah kata kata dari seorang penduduk yang menyatakan "Pemimpin (YB) itu akan pergi.. tetapi kita rakyat akan tetap tinggal disana dan keperitan itu akan turut dirasakan hingga ke anak cucu kita nanti"
Buka mata, buka minda dan buka hati..


tandatangan

No comments

Blog ini Dofollow dan Auto Approve Sila tinggalkan komen anda untuk mendapatkan back link PERCUMA atau baca "Syarat Mendapatkan Backlink " untuk keterangan lanjut

Powered by Blogger.