Aku bukan Blog Master !!!

Salam para master,blogger dan para pembaca sekalian. Apakah ada diantara anda disini ada yang sudah layak untuk bergelar Blog Master ?? Ceh.. entah apa pulak Chris merapu ni,sebenar nya Kebelakangan ini Chris rasa malas nak update entry kat blog ni, Jadi tadi pun bingung nak buat tajuk apa sebenarnya, Jadi Chris hentam lah apa adanya.. jangan mare ye...

Sebenarnya Chris bikin blog ni taklah lama sangat, kalau tak salah Chris bermula berblog sekitar pertengahan 2009 kira newbie lagi, dengan berniche kan OFFSHORE/OIL AND GAS sebagai platform, dan blog tersebut semata-mata untuk menjana pendapatan dari google adsense.

Pada masa itu banyak juga blog berbahasa melayu,tapi taklah sebanyak sekarang, blog2 yang ada pun mengikuti niche masing2. Tapi kini dari apa yang Chris perhatikan blog2 yang tumbuh sekarang kebanyakan isi kandungan nya cuma tangkap muat je, terkadang lebih gambar dari isi , motif yang di sampaikan pun terkadang langsung tak difahami, dan kebanyakan di copy paste bulat2 dari blog lain tanpa mengubah sepatahpun perkataan dari blog asal,dan yang sedih nya tiada kredit langsung diberikan kepada empunya blog itu td. malah pernah juga chris terjumpa blog yang keseluruhan isi kandungannya hasil dari copy paste dari majalah online tempatan yang terkenal.Tapi apa yang diherankan blog tersebut pun tak kalah popular,ramai juga visitor yang keluar masuk.

Dan sebagai penutup, chris ada satu pertanyaan khusus buat para master di sini Apakah blog tangkap muat,copy paste,merapu tak tentu pasal boleh dijadikan sebagai Tip blogging terbaik alaf baru ini?




No comments

Powered by Blogger.