Tutorial adsense for mobile untuk blogspot.

Mungkin para blogger yang di hormati sekalian banyak yang dah tahu tentang  hal ni, khusus kepada anda yang masih belum mengerti sepenuhnya, silakan ke pembacaan anda yang selanjutnya. Pada ruangan Tips n Tricks  kali ini Chris ingin berkongsi dangan anda pembaca semua tutorial adsense for mobile khas untuk pengguna blogger.com atau lebih dikenali sebagai blogspot.

Tutorial ini tidak terhad kepada publisher adsense sahaja, bahkan ya juga mungkin berguna kepada pengguna blogspot supaya laman blog saudara senang di buka oleh pengguna yang melayari internet dengan menggunakan mobile phone.

Langkah-langkah nya adalah seperti berikut:

1.    Log in ke akaun blogger anda melalui link ini http://draft.blogger.com

2.    Sila pergi ke Dashboard > Settings > Email & Mobile tab, pilih YES

adsense for mobile

3.    Lepas tu pergi ke tab Design > Page Elements. terus klik "Blog Posts"

4.    Klik tab “Show ads Between Posts” lepas tu setting konfigurasinya ,ukurannya dll ,seperti ini

adsense for mobile

adsense for mobile

Setelah semuanya selesai cuma tambahkan ?m=1 di hujung url blog anda. Contohnya seperti ini http://namabloganda.blogspot.com/?m=1 dan anda akan melihat hasilnya seperti di bawah ini.

adsense for mobile

4 comments:

  1. wah..bole guna mobile juga ya. saya dah lama tak main adsense nie sebab kene banned tahun 2007, dah lama...

    ReplyDelete
  2. Nonon> Yup exactly, tp kalau takde adsense account pun tutorial ni still leh pakai untuk memudahkan mobile user surf blog kita. caranya just set up sampai step 2 je.

    ReplyDelete
  3. TQ, aku baru tahu rupanya blogger pun dah buat mobile version, cuma tambah ?m=1 ek. Baru lagi tu, template mobile versi beta lagi tu.

    Blog Bahasa Malaysia nak kluar iklan adsense payah, camner pun elok bubuh jugak nasib baik kluar. Tunggu nuffnang buat mobile ads.

    ReplyDelete
  4. @Yusree Ya bro.Versi mobile ni masih baru lg,sekarang dh original version bro bukan beta lg.

    Adsense dalam bahasa malaysia ni terkadang chris jg pelik.kerna ada juga iklan ni keluar dlam beberapa blog BM.Tp baik jgn letak adsense dlm blog BM bro takut melanggar TOS.

    ReplyDelete

Powered by Blogger.