Attention Blogger !!! Bertindak Sebelum Anda Terlambat

Selamat hari minggu dan selamat beristirehat khas buat pembaca semua, semoga hari ini kita beroleh limpahan berkat dari yang maha kuasa. Mungkin belum terlewat lagi bagi Chris untuk mengucapkan selamat hari jadi untuk ketua menteri Sarawak YAB Pehin Sri Abdul Taib bin Mahmud sempena ulang tahun beliau yang ke 75 pada 21 May 2011 semalam, semoga Allah memperpanjangkan umur beliau.

Mungkin para pengunjung sekalian heran dan tertanya-tanya apakah yang di maksudkan pada tajuk artikel di atas. Sebenarnya entry ini ditujukan Kepada para blogger yang masih lagi menggunakan alamat email selain dari gmail.com untuk akses ke blog mereka, dan khuatir akan kehilangan blog tersebut.

Jika sebelum ini Chris pernah berkongsi artikel dengan anda bahawa blogger.com akan di tutup pada Jun 2011.. Sebelum terlambat Chris ingin berkongsi tips dan Tricks bagaimana nak berpindah dari email yahoo (email lain selain gmail.com) ke email gmail untuk blogspot anda dengan hanya sekelip mata. Mungkin ramai diantara anda sudah mengetahui cara-cara ini, dan buat mereka yang masih lagi belum faham sepenuhnya, silakan ke pembacaan ada selanjutnya.

Caranya adalah seperti berikut:
1. Pastikan anda sudah mempunyai akaun di gmail.com
2.Log in ke akaun blogger.com, dan klik pada tab ‘setting’ dan seterusnya klik lagi pada tab ‘permission’
3. Di halaman Permission tadi seterus nya anda klik pada ‘Add Author’ dan isikan alamat email gmail.com anda ke dalam kotak yang disediakan dan klik butang ‘invite’


4. Langkah seterusnya, sila Log masuk ke akaun gmail anda tadi dan klik pada link pengesahan kat email yang dikirimkan dari pihak blogger.com.


5.setelah anda klik pada link berkenaan akan terbuka tetingkap blogger dashboard yang baru. Saya sarankan log out saja dari situ.
6. Log in kembali ke akaun blogger dengan alamat email anda yang lama dan klik lagi pada ‘permission‘ tab dan seterusnya klik ada link ‘Grant Admin Privileges’


7. Setelah itu anda boleh remove alamat email anda yang lama itu.

Nah anda telah pun selesai membuat pemindahan dari email lama anda ke alamat email gmail.com. Kini anda boleh blogging lagi dengan log in ke akaun blogger anda dengan alamat email anda yang baru.
Sekian.

Click Like button if you think this article may useful

6 comments:

  1. bro ricky. silakan check disini untuk menjawab pertanyaan saudara "Blogger.com Akan Ditutup pada Jun 2011"

    ReplyDelete
  2. kenapa saya buat tak menjadi?

    ReplyDelete
  3. cuba lg bro Alan. Saya hari tu buat terus jadi.Supaya menjadi lebih senang, saya saran kan pakai 2 browser, firefox untuk login email gmail, dan chrome sya pakai login blogger. Jadi tak yah log out.

    ReplyDelete
  4. wah manteb nih infonya,,ane mau coba sob

    ReplyDelete
  5. Sila kan dicoba gan.jangan malu2 dech.

    ReplyDelete

Powered by Blogger.